dinsdag 3 december 2013

Dromen realiseren vanuit je hart.

Na jaren een bloeiende yogapraktijk geleid te hebben kwam ik eind jaren tachtig, via innerlijke aantrekking, terecht bij de opleiding voor spirituele psycho-therapie, gegeven door de Stichting White Lodge Holland, later vervolgd en verdiept bij het Centre of New Directions in Engeland. Het veranderde mijn perspectief op het doel en de betekenis van mijn leven - en het leven - totaal. 

De inhoud van de cursussen was één groot feest van herkenning en thuiskomen. Eindelijk kreeg mijn innerlijk weten woorden aangereikt die overeenkwamen met dat innerlijke weten. Een referentiekader waarmee ik me met hart en ziel kon verbinden, waardoor ik de grotere context niet alleen kon voelen en waarnemen, maar ook in mijn bewustzijn kon brengen. 

In de jaren die volgde heb ik, via mijn leven en werken, een bijdrage geleverd aan het " vertalen" van deze spirituele taal, naar een gemeenschappelijke taal, een begrippenkader, waarbinnen we hierover met elkaar in dialoog kunnen gaan, zonder voor gek te worden versleten of als zwevend beoordeeld te worden met uitsluiting als gevolg. 

Zo kwamen esoterische kennis, theorie en ervaringsdeskundigheid op proces- en ontwikkelingsgebied bij elkaar. Via deze integratie van mijn innerlijke en uiterlijke ontwikkelingsweg en geinspireerd door innerlijke leiding ben ik rustig en vastberaden doorgegaan met de toepassing van dit perspectief in mijn leven en werken. 

Wetenschap heeft als wezenskenmerk dat ze vragen stelt bij alles wat zo vanzelfsprekend is en als normaal beschouwd wordt. Juist door die vragen te stellen wordt het denken uitgedaagd en uitgerekt. Datzelfde geldt voor de filosofische wetenschap, de politieke wetenschap en alle andere wetenschappen. Juist door alle verschillende ideeën, gedachtestromen en meningen tegen het licht te houden en te onderzoeken vanuit een open nieuwsgierigheid kunnen nieuwe concepten, nieuwe paradigma's ontdekt worden. Een avontuurlijke reis!

Yoga, tegenwoordig op vele plekken ook mindfulness genoemd, is inmiddels ingeburgerd en maatschappelijk erkend. Het is niet langer meer vreemd en zwevend….. De verbinding en uitwisseling tussen Oosterse en Westerse kennis en wijsheid wordt verder geïntegreerd. Ook de zoektocht naar bezield leven en hoe dit te realiseren krijgt steeds meer maatschappelijke aandacht en waarde.
 Het voortschrijdende inzicht maakt dus gaandeweg ruimte voor een nieuw begrippenkader, een taalkundige infrastructuur, waarin begrippen als ziel, geest, spiritueel leven, levensopdracht, meditatie, thuiskomen bij jezelf, normaal geworden zijn!

Nu, in deze tijd van chaos, van crisis en veranderingen die vooral angst, onveiligheid en verontwaardiging genereren, is er een grote behoefte en verlangen naar een ander, ruimer perspectief. Een ander paradigma wat ons inspireert en stimuleert om nieuwe initiatieven te ontplooien die niet langer gemotiveerd worden door geld en gebaseerd worden op macht, maar juist gemotiveerd en gerealiseerd worden door bezieling en geïnspireerde samenwerking. Maatschappelijk ondernemen is ingeburgerd intussen. Langzamerhand zie je allerlei van dit soort prachtige, kleine initiatieven ontstaan. Dat is waar de crisis ons laat zien dat het ook een kans is tot wezenlijke en fundamentele verandering!








Geen opmerkingen:

Een reactie posten