dinsdag 3 december 2013

Toegepaste spiritualiteit in het leven van alledag in de huidige tijdsgeest.

Ik ben, al vele tientallen jaren, gelukkig getrouwd, moeder van een volwassen dochter en zoon, en oma van 4 prachtige kleinkinderen! Dit geluk is me niet zomaar overkomen. Mijn echtgenoot en ik hebben veel energie gestoken in het scheppen van helderheid met betrekking tot oude projecties en afweermechanismen. In plaats van de strijd om gelijk, waaraan zoveel relaties ten gronde gaan, zijn we in staat geweest onze verschillen te begrijpen en te accepteren. Om deze vervolgens te overbruggen waardoor we elkaar konden stimuleren onze verschillende kwaliteiten te realiseren. 

Een hele ontdekkingsreis!

Ook mijn kinderen en kleinkinderen spiegelen mij voortdurend hoe ik een betrokken en openhartig relatie met hen kan onderhouden in respect voor ieders eigenheid en binnen de voortgaande ontwikkelingen van deze tijd.


Ik leef mijn leven vanuit drie belangrijke uitgangspunten:
1.
Mijn weerstand is tevens mijn informatie. Het kan me stimuleren om te kijken naar mogelijkheden en uitdagingen in plaats van problemen en obstakels. 
Het is een uitdaging tot verandering.

2.

Het oordeel dat ik (onbewust) heb zie ik bevestigd worden in ervaringen die ik doormaak. Deze confrontaties en frustraties kunnen uitdagingen worden. Niet om nog harder te (be) strijden, maar om inzicht te krijgen in deze mogelijkheden, via de functie en de signalen van mijn emotionele feedback-systeem. 
Het is een uitdaging tot een ander perspectief, een paradigma-verandering die uitgaat van mogelijkheden en competenties. 

3.

Problemen en confrontaties herhalen zich tot er inzicht en acceptatie is in de functionaliteit ervan. Opnieuw een mogelijke paradigma-verandering die ervan uitgaat dat problemen nooit opgelost kunnen worden op hetzelfde niveau als waar ze zich voordoen. Het vraagt een open mind en levensmoed om een ander perspectief toe te laten. 
Het is een uitdaging tot het nemen van verantwoordelijkheid met betrekking tot eigen gedrag en leven zowel in privé- en werk-relaties als in maatschappelijke betrokkenheid.




Geen opmerkingen:

Een reactie posten