donderdag 26 juni 2014

24 juni 2014.

Leren is het leukst en levert veel plezier op als je durft te " vallen 
(falen), op te staan, en vervolgens weer door te gaan". 
Dat kun je ook "vrolijk falen" noemen. 
Niet boos worden op jezelf omdat het ( weer) niet gelukt is.... Niet gefrustreerd raken omdat je vindt of eist van jezelf dat je het toch moet kunnen.....
Wel onderzoeken - via je ervaring en reflectie op de situatie - wat er gebeurt is. En vervolgens kijken en beslissen hoe je daar iets van kunt leren. Dan opnieuw en bewust een keuze maken.

Idealen en ambities leveren een essentiële drive, een motiverende kracht om iets te realiseren. Als die route van succes, prestaties en realisatie echter ten koste gaat van andere belangrijke waarden in je leven, dan komt er een moment dat je ervaringen opdoet die je als het ware even doen stilstaan.....
Deze (adem)pauze geeft een kort rustmoment.
Via de ervaring van je frustraties kun je dan bv tot het inzicht komen dat je het anders kunt gaan aanpakken. Emoties hebben een signaalfunctie. Hoe beter we deze signalen leren voelen en begrijpen des te helderder kunnen we voelen wanneer onze ambitieuze drive geworteld is in eigen waarden of enkel gericht is op scoren en presteren in de buitenwereld. Beiden zijn belangrijk. Het gaat om de verbinding en interactie tussen onze binnenwereld en buitenwereld.
Wanneer die verbinding, om welke reden dan ook, losgeraakt is ligt een burn-out op de loer.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten